W naszym przedszkolu prowadzona jest stała opieka psychologiczno-pedagogiczna wszystkich podopiecznych. Obejmuje ona szerokie spektrum różnorodnych oddziaływań: zajęcia grupowe i indywidualne, obserwację, diagnozę. Bacznie czuwamy nad sferą psychologiczną, w szczególności nad rozwojem poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym dzieci. Tworzymy optymalne warunki do rozwoju osobowościowego i intelektualnego. Dbamy o zachowanie równowagi między tworzeniem indywidualności i nabywaniem umiejętności społecznego współdziałania.
OBSERWACJA I INTERWENCJA PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNA
Obserwacja dziecka w grupie rówieśniczej ma miejsce podczas różnorodnych zajęć, pod kierunkiem analizy rozwoju poznawczego, emocjonalno-wolincjonalnego oraz społecznego. Polega na nawiązywaniu indywidualnego kontaktu z podopiecznym oraz oddziaływaniach psychologiczno-pedagogicznych optymalizujących rozwój dziecka.
Obserwacja obejmuje m.in. następujące kategorie:
- aktywność i uwaga;
- kontakt z psychologiem i wychowawcą;
- mowa i komunikacja;
- zabawa;
- kontakt z innymi dziećmi.
Interwencja psychologiczno-pedagogiczna obejmuje w szczególności indywidualny trening poznawczy, dostosowany do potrzeb dziecka.
Cele indywidualnego treningu poznawczego to:
- rozwój pamięci;
- rozwój uwagi;
- rozwój wyobraźni;
- rozwój percepcji;
- rozwój myślenia;
- rozwój zdolności manipulacyjnych i grafomotorycznych.
Dzieci sześcioletnie są również badane pod kierunkiem gotowości szkolnej.
PRZYDATNA LITERATURA
Wykaz literatury dotyczącej procesu wychowania i rozwoju dzieci. To również propozycje książek dla najmłodszych oraz e-booków.
Lista ta dostępna jest na terenie przedszkola, na naszej tablicy informacyjnej.
- Mazlish Faber „Wyzwoleni Rodzice Wyzwolone Dzieci”
- Michael Winterhoff „Mali tyrani. Kształtowanie dojrzałości psychicznej i emocjonalnej u dzieci i młodzieży”
- Medina John J. „Jak wychować szczęśliwe dziecko”
- Gordon Thomas „Wychowanie bez porażek”
- Kast-Zahn Annette „Każde dziecko może nauczyć się reguł. Jak ustanowić granice i wytyczyć zasady postępowania od niemowlaka do dziecka w wieku szkolnym
- Obuchowska Irena „Kochać i rozumieć cz.1,2,3, Media Rodzina”
- Marshall B. Rosenberg „Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy”
- Kevin Leman “Jak wychowywać dziecko i nie oszaleć?”
- Teresa Dąbrowska, Barbara Wojciechowska-Charlak „Między praktyką a teorią wychowania”