Facebook
Dołącz do Świata Odkrywców w Naszym  przedszkolu

Przedszkole

 W naszym przedszkolu prowadzona jest stała opieka psychologiczno-pedagogiczna wszystkich podopiecznych. Obejmuje ona szerokie spektrum różnorodnych oddziaływań: zajęcia grupowe i indywidualne, obserwację, diagnozę. Bacznie czuwamy nad sferą psychologiczną, w szczególności nad rozwojem poznawczym, emocjonalnym oraz społecznym dzieci. Tworzymy optymalne warunki do rozwoju osobowościowego i intelektualnego. Dbamy o zachowanie równowagi między tworzeniem indywidualności i nabywaniem umiejętności społecznego współdziałania.

Zajęcia grupowe

 

TEATRALNY KOLAŻ

Cele zajęć Metody pracy Przykładowe tematy
  • Budowanie adekwatnego poczucia własnej wartości u dzieci.
  • Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
  • Nabywanie umiejętności autoprezentacji.
  • Kształtowanie empatycznego zrozumienia.
  • Rozwój samoświadomości emocjonalnej.
  • Kształtowanie konsekwencji w działaniu.
  • Rozwijanie ekspresji emocjonalnej dziecka.
  • Zaspokajanie potrzeby samorealizacji.
  • Rozwijanie sprawności manualnej.
  • Nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
  • Mandale.
  • Malowanie dziesięcioma palcami.
  • Masa solna.
  • Scenki tematyczne.
  • Origami.
  • Malowanie na szkle.
  • Kolaż.
  • Ćwiczenia intonacyjne.
  • Ćwiczenia mimiczne.
  • Gry dramowe.
  • improwizacje;
  • inscenizacje;
  • Ludzie do ludzi.
  • Lustro i mistrz.
  • Iskierka.
  • Energia grupy.
  • Taniec improwizowany.
  • Marionetki.
  • Malowane dźwięki.
  • Apaszkowa improwizacja.
  • Mazinga.
  • Mówię rękoma.
  • Śmieszne miny.
  • Relaksacja.
  • Mówimy jak…..
  • Hula-hop.
  • Aleja sław.
  • Gorący przedmiot

 

WIDZĘ, SŁYSZĘ, CZUJĘ…

Cele zajęć Metody pracy Przykładowe tematy
  • Pobudzanie aktywności.
  • Pobudzanie rozwoju intelektualnego.
  • Nabywanie samokontroli.
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłowej dzieci.
  • Rozwój koordynacji wzrokowo-ruchowej.
  • Rozwój motoryki małej i dużej.
  • Rozładowywanie energii.
  • Stymulacja polisensoryczna.
  • Siłowanie.
  • Nalewanie i przesypywanie.
  • Malowanie dłońmi, stopami.
  • Obserwacje ukierunkowane.
  • Zabawy grupowe.
  • Dotykowe pudełko.
  • Naleśnik.
  • Tor przeszkód.
  • Jak pachną pory roku?
  • Ciepło-zimno
  • Kolorowe smaki.
  • Oblężenie zamku.
  • Świat pod stopami

 

W GRUPIE RAŹNIEJ

Cele zajęć Metody pracy Przykładowe tematy
Nabycie i rozwój umiejętności społecznych, w szczególności:
  • Nabywanie umiejętności wchodzenia i  podtrzymywania interakcji.
  • Zintegrowanie dzieci.
  • Nabycie umiejętności współpracy, współdziałania, rywalizacji.
  • Internalizacja norm grupowych.
  • Wzrost wrażliwości interpersonalnej.
  • Nabycie umiejętności adekwatnego rozwiązywania konfliktów.
  • Nabycie umiejętności wyrażania opinii.
  • Zwiększenie efektywności komunikacji.
  • Nabycie umiejętności werbalizowania problemów i proszenia o pomoc.
  • Zwiększanie poczucia bezpieczeństwa w grupie.
  • Zabawy w parach.
  • Zabawy zespołowe.
  • Zabawy tematyczne.
  • Burza mózgów.
  • Rój pszczół.
  • Akwarium.
  • Kula śnieżna.
  • Wilczy dół.
  • Samochód.
  • Uważamy na siebie.
  • Kwadratura koła.
  • Tygrys, mysz i słoń.
  • Wieża.
  • Głuchy telefon.
  • Tratwa ratunkowa.

 

OBSERWACJA I INTERWENCJA PSYCHOLOGICZNO PEDAGOGICZNA

Obserwacja  dziecka w grupie rówieśniczej ma miejsce  podczas różnorodnych zajęć, pod kierunkiem analizy rozwoju poznawczego, emocjonalno-wolincjonalnego oraz społecznego. Polega na nawiązywaniu indywidualnego kontaktu z podopiecznym oraz oddziaływaniach psychologiczno-pedagogicznych optymalizujących   rozwój dziecka.

Obserwacja obejmuje m.in. następujące kategorie:

  • aktywność i uwaga;
  • kontakt z psychologiem i wychowawcą;
  • mowa i komunikacja;
  • zabawa;
  • kontakt z innymi dziećmi.

Interwencja psychologiczno-pedagogiczna obejmuje w szczególności indywidualny trening poznawczy, dostosowany do potrzeb dziecka.

Cele indywidualnego treningu poznawczego to:

  • rozwój pamięci;
  • rozwój uwagi;
  • rozwój wyobraźni;
  • rozwój percepcji;
  • rozwój myślenia;
  • rozwój zdolności manipulacyjnych i grafomotorycznych.


DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA

Diagnoza psychologiczna to działania diagnostyczne mające na celu stworzenie opinii psychologiczno-pedagogicznej każdego z podopiecznych raz na 6 miesięcy.

Opinia jest tworzona z wykorzystaniem następujących metod:

  • Obserwacja
  • Wywiad swobodny
  • Testy psychologiczne i/lub pedagogiczne

Cel opinii   to określenie m.in.:

  • poziomu adaptacji do środowiska przedszkolnego
  • poziomu rozwoju emocjonalnego;
  • poziomu rozwoju społecznego;
  • poziom rozwoju motorycznego
  • sposobu radzenia sobie w codziennych sytuacjach;
  • poziomu poczucia własnej wartości;
  • poziomu funkcjonowania poznawczego;
  • dostrzeżonych trudności, podjętych oddziaływań oraz ich rezultatów.

Dzieci pięcioletnie są również badane pod kierunkiem gotowości szkolnej.